18 de febrer 2008

L’alumnat d’AUGA fruí, dilluns passat, amb l’oratori del Mil·lenari

El passat dilluns, 18 de febrer, l’alumnat d’AUGA assistí, a l’aula del Teatre Municipal de l’Ateneu, a l’audició de l’Oratori del Mil·lenari de Santa Maria, quina música composà Mn. Valentí Miserachs amb textos d’Antoni Dalmau i Ribalta.

Gaspar Vilarrubies, després d’unes paraules de Magí Puig, feu la presentació de la filmació que havia realitzat seguint text i música, tot dient que ell només s’havia limitat a fer la filmació i que el mèrit era dels autors de l’Oratori que s’havia presentat a la basílica de Santa Maria d’Igualada el 28 de març del 2004 -els actes del mil·lenari començaren el 2003- amb la col·laboració de la JOSA i les corals igualadines l’Agrupació Coral La Llàntia, Schola Cantorum, Parroquial de Santa Maria, Capella de la Tossa, Xalest, Mixta, Exaudio, Escola de Música, Aqualata, Gatzara i Verdums, i també fou interpretat, el 27 de febrer del 2005 al Palau de la Música de Barcelona, amb la mateixa col·laboració dels cantaires. A l’orgue hi hagué a Igualada Lluís Victori i a Barcelona, Joan Paradell. Per acabar recomanà posar atenció a les imatges de les pintures preses a la basílica en forma de primers plans i desitjà que tots plegats fruïssin de l’Oratori el qual segueix la història d’Igualada en 4 quadres: el 1r il·lustra sobre l’arribada dels primers habitants, Tàrraco i l’adéu de Fructuós. El 2n l’expansió, la Pau i Treva de l’abat Oliba i el país que neix, Catalunya. El 3r el naixement d’Igualada, el testimoniatge de Coloma i la suor de sang. El 4t la consolidació d’Igualada com a vila i els vincles que la unirien sempre més amb Santa Maria. Àdhuc el temps en el qual el temple fou convertit en mercat cobert i destruïts els seus altars. Finalment la reconstrucció que culminà amb l’actual realitat.

Parlar de la qualitat musical de l’obra de Mn. Valentí Miserachs seria redundar en elogis sobradament merescuts que culminaren en aquest cas amb la direcció de l’Oratori. També la col·laboració de David Riba, director de la JOSA, i de Montserrat Roset en la preparació dels cors. Bé prou que ho constataren els alumnes d’AUGA, la majoria dels quals, d’altra banda, no era la primera vegada que connectaven musicalment amb l’obra de Mn. Valentí. D’altra banda, la qualitat dels solistes: Núria Valls, soprano; Marta Valero, mezzo; Ferran Campabadal, tenor; Toni Marzol, baríton, i Joan Sebastià Colomer, baix. La lletra d’Antoni Dalmau, sobreimpresa en diverses formes, com també il·lustracions de la seva història d’Igualada per a infants, fou inserida en els moments adients per l’experta mà de Gaspar Vilarrubias quan es tracta de fer muntatges fílmics. Oi més quan ho fa amb tecnologia moderna.

Les il·lustracions paisatgístiques de la comarca i d’altres indrets de Catalunya, tant d’esglésies com monestirs i des del mar fins la muntanya, en flor o amb neu, s’alternaren també amb dibuixos o olis d’autors igualadins amb paisatges que s’obrien i tancaven en el moment precís de l’acord musical. Corprenedores les imatges de la destrucció i posterior restauració de Santa Maria sobre el torrent musical amb el qual acaba l’Oratori.

El detall de les pintures de la cúpula, tal com havia dit al principi l’autor de la filmació, Gaspar Vilarrubies, val la pena de ser vist en primers plans fraccionats. Tota una lliçó d’història que difícilment oblidarà l’alumnat.

(Article de S.B.G. publicat a l’Enllaç dels Anoiencs núm. 319 del 21 de febrer de 2008)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada